lördag 23 oktober 2010

Vad ska vi göra?

Som många andra är jag sjukt frustrerad över att SD fått plats i riksdagen och att lasermannen 2 härjar i Malmö. Vad ska vi göra?

En sak som jag klurar över är hur ovanligt det är att hela grejen med att det bor människor från andra kulturer i vårt land skildas i barnlitteraturen. Det känns relevant. Har ni tips? Jag har några:

1. Den bästa: "Den andra mamman" av Viveka Sjögren (grannfruns ramadan-tips från 2007), om mamman i slöja som inte kan hjälpa sina små döttrar när de missar bussen till skolutflykten. Hon kan inte prata svenska, och inte läsa busstidtabellen. En fantastisk bok.

2. "Mitt andra liv" av Amanda Eriksson, om en liten kille eller tjej (det framgår inte) som blir grön av avund på sin kompis José som får pannkakor till frukost varje dag, och vars mamma har härliga långa röda naglar och som bor så vackert med snygga prydnadssaker i guld och rosa, vackra lampor och många blommor. Jag minns det där: jag var också avundsjuk på en jugoslavisk familj som bodde grannar med oss när jag var liten - det var så vackert och annorlunda hemma hos dem. Så vanligt hemma hos oss.

3. Gunna Grähs trilogi för folk i tre-fyraårsåldern: "Mehmet och Lilla Luna", "Tutu och Tant Kotla" och "Dino och lilla kurren". En klass- och etnicitets-cocktail.

4. "Magic, Cilla och baby - ramsor om tjejer, killar och grejer" av Eva Lundgren, en ABC-bok där alla får vara med (svennar, guzzar, transor, blattar - ja, det är rena rama glosboken för päron som vill hänga med)

Jag vill ha fler tips på barnböcker som skildrar det mångkulturella Sverige.

5 kommentarer:

Anonym sa...

"Vem är tjuven, Mirjana!" Som finns på olika.nu.../Ana

Grannfrun sa...

Tack Ana,
den är så liten att jag ofta glömmer bort den för att jag inte ser den.
Liten men svinbra.

Ana sa...

Tack för det!

Anonym sa...

Mina och Bettina Johanssons tre bilderböcker hos Vombat förlag som visar det mångkulturella samhället utan att det på minsta sätt görs någon affär av det. Läs gärna om böckerna på Vombats hemsida (katalogen)

Grannfrun sa...

Spännande!