fredag 29 oktober 2010

Multikultiallhelgona


Tjena alla monsterdiggare.

Jag har gått omkring och känt mig outsägligt präktig sedan mitt förra inlägg. Alla som känner nån unge vet ju att de flesta under femton typ störtälskar halloween. Mina gör det. Inte tänker de att på söndag, ja på söndag - då äntligen ska vi ta en promenad på kyrkogården. Nä. De tänker att "till helgen får vi klä ut oss och säga bus eller godis och så får vi en massa snask".

Alltså: det ena behöver kanske inte utesluta det andra. Jag är ju för multikulti. Här är alltså två ganska olika allhelgonatips från mig: först en alldeles ypperlig spökbok för folk under fyra: "Bu och bä blir blöta" av Olof och Lena Landström. Jojo. Läs själva. Sen Etnografiska museet i Stockholm som har en fantastisk verkstad där de vid allhelgona varje år har ett tema kring den mexikanska dödshögtiden dia de muerto. Gå dit och titta på det helt fantastiskt offeraltaret smyckat av papper och gör en egen skelettgumma i verkstaden. Dödskul, jag lovar.

Inga kommentarer: